Szósta część serii GTA – Grand Theft Auto: Vice City została wydana przez studio Rockstar w październiku 2002 roku. Był to drugi tytuł, w którym została zastosowana technologa 3D.

Świat gry został zainspirowany kulturą Ameryki lat 80 XX w. a sama akcja działa się w 1986 roku w Vice City – fikcyjnym mieście wzorowanym na Miami. Tak samo jak w poprzedniej części wcielamy się w rolę przestępcy. Tym razem jest to członek mafii Forellich, który po 15 latach zostaje wypuszczony z więzienia. Został zamieszany w transakcję narkotykową, przerwaną przez nieznanych sprawców.
SYLWETKA PROTAGONISTY – TOMMY VERCETTI

Tommy Vercetti urodzony w 1951 roku w Liberty City miał włoskie korzenie (ojciec był Włochem). Na początku chciał pójść w ślady ojca, który prowadził w Liberty City drukarnie, lecz wybrał dla siebie inną drogę. Współpracował między innymi z Kenem Rosenbergiem – prawnikiem, który miał wyciągać go z więzienia w razie “wpadek”. Ken znalazł się również w części GTA: San Andreas, gdzie wykonywał telefon do Tommy’ego by powiedzieć mu o zakończonym odwyku, jednak ten nie odbiera.
UNIWERSUM 3D W GTA: VICE CITY
I choć postać Tommy’ego nie pojawia się w innych częściach GTA to można o nim usłyszeć chociażby w Grand Theft Auto: San Andreas. Wcześniej wspomniany Ken Rosenberg w misji Biznes mięsny myli imię głównego bohatera z San Andreas nazywając go właśnie Tommym. Można więc się domyślić, że Ken tęskni za starym przyjacielem.
ROZGRYWKA W GTA: VICE CITY
Tak jak w poprzedniej części gracz wykonuje misje, jednak wiele z nich można przejść na parę sposobów. Nowym “dodatkiem” była możliwość strzelania na strzelnicy czy zbieranie paczek porozrzucanych po mieście, za które można było dostać ciekawe bonusy. Pieniądze w tej części serii można było wydawać również na nieruchomości, w których można było parkować samochody czy zapisywać grę. Liczba pojazdów wzrosła dwukrotnie, a do dyspozycji doszły również motory, łodzie, hydroplany, śmigłowce.

Tak samo jak w GTA III gracz ma możliwość wykonywania misji pobocznych. Nowością było rozwożenie pizzy na skuterze. Gra daje nam możliwość zakupu nieruchomości, które będą generowały nam dodatkowe dochody np. Klub nocny, firma taksówkarska, studio filmów pornograficznych, lodziarnia czy drukarnia. W tej części gry, dodano gangi, które mogą atakować gracza, jeżeli maja względem niego negatywny stosunek. Wojny między różnymi gangami mogą wynikać z fabuły jak i czystego przypadku. Niestety, tak jak w poprzedniej części grana przez nas postać nie potrafi pływać i po wpadnięciu do wody topi się i umiera.
STACJE RADIOWE
W przeciwieństwie do GTA III, radio w GTA: Vice City składa się w całości z piosenek prawdziwych artystów, którzy tworzyli w latach 80 XX w. takich jak Blondie, Michael Jackson, Iron Maiden czy Duran Duran. Możliwe jest wgrywanie swoich utworów do gry, czego nie można było robić w poprzedniej części.

NAWIĄZANIA DO FILMÓW I SERIALI
Wiele motywów w grze zostało zapożyczonych z filmów i seriali takich jak Człowiek z blizną, Życie Carlita czy Policjanci z Miami. Najbardziej rozpoznawalnym elementem filmu, który znajduje się w grze, to willa Tony’ego Montany (w grze jest to willa Tommy’ego Vercetti’ego). Innym, mniej znanym odniesieniem do Człowieka z blizną jest mieszkanie ze śladami krwi i piłą łańcuchową. Ostania misja jest całkowitym odwzorowaniem ostatniej sceny jaka rozegrała się w tym filmie.

OCENY GRACZY I KRYTYKÓW
Po wydaniu Grand Theft Auto: Vice City stało się ono najlepiej sprzedającą się grą 2002 roku. Do lipca 2006 roku była ona najlepiej sprzedającą się grą wszech czasów na konsolę PlayStation 2. Większość krytyków chwaliła grę za jej otwartość i zabawne odtworzenie kultury lat 80 XX w. Do 26 marca 2008 r. gra sprzedała się ogólnie w 17,5 mln egzemplarzy.